Portify

Image Widget

Video Widget

Ruskensnusk [def]:
En pærevælling af simple ingredienser i en gryde.
Billigt, velsmagende mad med masser af dejlige krydderier.
Genre inden for madlavning benyttet af gastronomiske
fattigrøve.
Nemt og sundt.

Find Us On Facebook

Popular Posts


Det er så hyggeligt at stå op om morgenen i weekenden og bage boller. Men trangen til boller opstår typisk meget pludseligt - det gør det ihvertfald for mig. Så derfor er jeg altid irriteret over den lange hævetid. I morges bagte jeg dog disse supernemme og lækre boller - uden hævetid, uden gær og uden gluten. 

Bollerne her er væsentligt dyrere at bage end almindelige boller. Almindelige boller indeholder hvedemel og gær - og disse indeholder et væld af specialmel og loppefrøsskaller. Men når det så er sagt, synes jeg at bollerne ligger i den billige ende af slagsen indenfor kategorien glutenfrit brød. 

Jeg har hentet opskriften (med et par ting jeg har ændret) fra kogebogen Den glutenfri kogebog. Bogen er skrevet af Anette Harbech Olesen, som fører et spændende madunivers på Mad for livet. Her skriver hun om mad og sundhed og sammenhængen mellem mad og godt helbred.

Jeg har købt boghvedemel i Super Brugsen, og majsmel købes meget billigt i Rema 1000.  (I denne opskrift har jeg brugt den fine mel og ikke den grove - begge føres i Rema 1000). 
Loppefrøsskaller er meget dyre - men en gang i mellem kan du finde dem på tilbud i Netto eller Matas. Regn med ca 45 kroner for 200 gram.
I denne opskrift har jeg valgt at bruge en overvægt af havregryn. Det er billigt og spændende at eksperimentere med at lave mel ud af havregryn. 

Opskrift på glutenfri gulerodsboller

Tid: 20 minutters tilberedning, 35 min. i ovnen antal: giver ca 10-12 boller pris: ca 16 kr

Du skal bruge: 
15 g loppefrøsskaller
½ liter lunken vand  (hellere varmere end for koldt)
150 g revne gulerødder
100 g majsmel
100 g havregryn
100 g havregrynsmel (havregryn kværnet fint i eksempelvis en minihakker)
100 g boghvedemel
lidt salt

Start med at røre loppefrøsskaller og vand sammen i en stor skål og lav massen trække i 15 min. Tænd ovnen på 200 grader. 
Efter 15 minutter piskes loppefrøsmassen med en håndmixer. 
Kværn havregrynsmelet og tilsæt alle ingredienser. Tag en bageplade frem og put bagepapir på den. Gør dine hænder våde og form bollerne i den størrelse du synes de skal være. De vokser ikke synderligt i ovnen. 
Pensl bollerne med lidt olivenolie og sæt bagepladen i ovnen i ca 35 minutter.

Velbekommen.


0 comments