Portify

Image Widget

Video Widget

Ruskensnusk [def]:
En pærevælling af simple ingredienser i en gryde.
Billigt, velsmagende mad med masser af dejlige krydderier.
Genre inden for madlavning benyttet af gastronomiske
fattigrøve.
Nemt og sundt.

Find Us On Facebook

Popular Posts


Det kan være noget af en jungle at finde hoved og hale i krydderier. Især hvis man ikke har den store erfaring med dem. Da jeg selv begyndte at lave mad, viste krydderierne sig som noget af en åbenbaring for mig. Jeg fandt ud af, at med ganske få ingredienser - men til gengæld tilsat lækre krydderier, kunne jeg fremtrylle lækre retter - og bedst af alt: For næsten ingen penge. Særligt efter jeg kom hjem fra Indien efter at have backpacket i en måned, fik jeg for alvor lyst til at stifte bekendtskab med endnu flere krydderier.

Opskrifter med masser af krydderier kan gøre enhver rundtosset


Før i tiden blev jeg rundtosset, når jeg skulle læse en opskrift med en del krydderier i. Jeg fandt dog ud af, at ved at scanne opskriften og sortere krydderierne fra, var der typisk ikke mere end tre ingredienser i retten. Og så var det pludselig meget nemt at gå til.

Den lange liste af krydderier kan få enhver til at tabe pusten. Jeg lærte hurtigt, at selvom krydderier er alfa og omega i en billig velsmagende ret, behøver det ikke nødvendigvis lige præcis at være de krydderier, der er listet i opskriften. Man kan nemt substituere den ene krydderi med en anden - så længe man har styr på, hvilke krydderier hører til hvilket køkken.

Netop på grund af det uoverskuelige, forsøger jeg så vidt muligt her på bloggen at adskille ingredienser og krydderier fra hinanden, for at gøre det så nemt og tilgængeligt som muligt.

At komme ind i krydderiernes verden tager tid. Jeg har i dette indlæg forsøgt at forklare krydderier og indkøb af disse i tre niveauer. Med kun ganske få krydderier, kan du hurtigt starte og lave mad fra det indiske, italienske, mexikanske og thailandske. Bare for at nævne nogle få lande. Du kan også selv springe ud i det og blande krydderier sammen i en gryde og skabe din helt egen ruskensnusk.

Her er en lille vejledning til stille og roligt at opbygge dit eget basislager af krydderier.

Niveau 1: Chili, stødt koriander, oregano, stødt spidskommen og madras karry



Til at starte med vil jeg anbefale dig at anskaffe disse fem krydderier. De findes i enhver butik, men jo mere etnisk butikken er - jo billigere er det. Derudover har jeg også set disse krydderier og en hel del andre i Tiger-butikker og Søstrene Grene.
Det er vigtigt at din chili er stærk. Så ikke noget med at købe en mild chili, der ikke smager af noget. Karryen skal være mørkegul og hedde Madras. Ikke noget med at købe den svage gule karry vi kender fra "Kylling i karry". Det kan vi ikke bruge til en dyt.
Du skal ikke snyde dig selv for korianderen. Der er ingen sammenligning med den friske koriander - så derfor skal du ikke gå en stor bue omkring dette krydderi, selvom du måske ikke bryder dig om den friske koriander. Det gælder også korianderfrø.
Med disse fem krydderier er du godt kørende. Du kan lave en pragtfuld velsmagende spaghetti med kødsovs. Du kan lave superlækker chili con carne eller anden mexikansk kødret uden at tilføje den dyre krydderimix, som supermarkeder lokker med. Du kan lave yderst delikat billigt indisk mad. Der er til pizza, avanceret gnocci, lækre tomatsaucer og andre italienske retter. Og der er til peppe selv de mest kedelig frikadeller op.
Mens jeg skriver dette, er jeg lige kommet i tanke om, at jeg ikke har taget et billede af hvidløg. Du skal selvfølgelig (næsten) altid have hvidløg i din mad. Det smager fantastisk og er meget sundt. Så husk hvidløg i din mad.

Niveau 2: Basilikum, timian, gurkemeje og frisk ingefær


 

I andet niveau tilføjer du lidt flere krydderier til det italienske og franske køkken. Derudover vil den gule gurkemeje give dig flere indspark i indiske retter og med ingefær tilføjer du en dimension, der vil give dig flere friheder i det generelle asiatiske køkken. Ingefær er meget sundt - men brug det med måde. For det er nemlig meget stærk og derfor ikke særlig børnevenligt.  

Et par ord om herbes de provence


 

For at spare penge kan du i realiteten lade være med at købe basilikum, timian og rosmarin og i stedet købe en pose herbes de provence. Jeg vil dog til enhver tid anbefale at bruge herbes de provence som supplement ved siden af oregano og basilikum, da du ikke vil gå glip af oreganoens fylde og basilikummens sødme i italienske og franske retter.

Niveau 3: Sennepsfrø, rosmarin, kanel, spidskommenfrø, korianderfrø og garam masala



På tredje niveau venter fantastiske smagsoplevelser. Du vil sikkert undre dig over, hvorfor i alverden jeg har listet kanel på tredje niveau. Alle har da kanel i køkkenet? Ja - men det er oftest noget, danskerne bruger i december med mindre trangen til at bage kanelsnegle falder over dem. Kanel bruges også i det indiske og mexikanske køkken og smager fantastisk sammen med chili og spidskommen. 
Du vil sikkert også undre dig over, hvorfor jeg har nævnt spidskommen og koriander igen? Her er der tale om frø, som smager lidt anderledes end de stødte pulveriseret, vi ellers køber. Man benytter frøene anderledes i retten. 
Garam masala kommer du til at benytte i indiske retter, som har en karakteristisk sødlig smag, som du finder i chai-latte, hvis du har smagt dette.

Alle disse krydderier bør indgå i dit basis krydderilager, men indkøb det lidt efterhånden og i niveauer. 

Velbekommen





Follow my blog with Bloglovin

0 comments