Portify

Image Widget

Video Widget

Ruskensnusk [def]:
En pærevælling af simple ingredienser i en gryde.
Billigt, velsmagende mad med masser af dejlige krydderier.
Genre inden for madlavning benyttet af gastronomiske
fattigrøve.
Nemt og sundt.

Find Us On Facebook

Popular Posts

Lasagne er en meget populær ret at tilberede i vores hjem. Jeg elsker lasagne, og det gør de to drenge også. Desværre er lasagne en semi-dyr og omsonst ret at lave, så det bliver ikke så tit at jeg laver den. Det tager tid at lave den, og jeg nægter simpelthen at ty mig til Knorr eller at købe en færdiglavet mornay sauce. Jeg foretrækker at lave den selv - og når det går i rigtig højt gear, tilbereder jeg også lasagnepladerne selv i en low carb version. 

Jeg er altid på udkig efter nye og billigere måder at lave lasagne på - derfor blev jeg tiltrukket af ideen af at lave lasagne på linser i stedet for med kød. Jeg har før i tiden forsøgt mig med vegatarlasagne, græskarlasagne, avokadolasagne - alle med gode og mindre gode resultater. Men i denne uge skulle det altså afprøves med linser.


Hold da op den smager godt! Jeg havde forventet en lidt tør lasagne - men den her var saftig og lækker, og jeg savnede slet ikke kødet.

Sønnike spiste den med begejstring og vi endte med at have nok til to dage, så denne ret strakte altså til fire voksne og to børn med salat ved siden af. Lasagnen kom derfor til at koste under 10 kroner pr person.

Jeg hentede inspiration til opskriften fra Ciao veggies "Five ingredient lentil lasagne", og valgte at spice den op med krydderier, grøntsager og en lækker tomat-sauce. Jeg brugte gule moong linser, som jeg har købt hos Wajid på Toftegårds plads. Du kan købe moong linser mange steder - men pas på ikke at betale overpris. Jeg betalte ca 25 kroner for 1 kg.

Opskrift på nem og lækker linselasagne

Tid: 1 time       Personer: ca 5      Pris: 47 kroner

Ingredienser:

310 gram linser
en håndfuld frossen spinatkugler
½ glas grøn pesto
ca 9 lasagneplader
2 dåser hakket tomat
2 løg
2 fed hvidløg
½ squash
200 g revet ost


Krydderier: 

oregano
herbes de provence
chili
salt og peber 



Sådan gør du: 

Sæt linserne over i en gryde med vand. Pas på når vandet begynder at koge, da vandet vil skumme over. Lad linserne koge i ca. et kvarter, eller til de er bløde og kan spises i munden. Tænd for ovnen på ca 180 grader (varmluft). Tag spinatkuglerne op ad fryseren og lad dem tø nok op, så du kan mase dem flade. Evt. snyd lidt ved at sætte dem i mikroovnen i et par minutter.

Hak de to løg og skær squash i tern og sauter dem i en gryde. Tilføj tomater, krydderier og to fed pressede hvidløg. Hvor stor mængde krydderier du putter i - bestemmer du selv. Men hvis du laver børnevenlig lasagne, bør du nok holde lidt igen med chilien. Jeg tilsatte en stor mængde oregano, moderat mængde herbes de provence, en tsk chili, og smagte til med salt og peber.




Tag et lasagnefad eller et kvadratisk fad frem, det skal ikke være for stort. Start med at smøre lidt tomatsauce ud i bunden. Tilføj herefter lasagneplader, linser, tomatsauce, små skefulde af pesto og spinat hist og pist og ost. Læg et nyt lag af  lasagneplader osv. og fortsæt indtil du ikke har mere. Jeg holder typisk af at lave tre lag, men det bestemmer du selv. Slut af med en masse ost i toppen. 



Bag lasagnen i ovnen i ca 30 minutter og server med salat eller råkost til.

Velbekommen.




0 comments