Portify

Image Widget

Video Widget

Ruskensnusk [def]:
En pærevælling af simple ingredienser i en gryde.
Billigt, velsmagende mad med masser af dejlige krydderier.
Genre inden for madlavning benyttet af gastronomiske
fattigrøve.
Nemt og sundt.

Find Us On Facebook

Popular Posts

I disse dage forsøger jeg at komme over jetlag efter en eventyrlig rejse til Thailand. Jeg har det altid mærkeligt i kroppen, når jeg har jetlag. Jeg føler mig lidt som en zombie, er tung i kroppen som om en influenza lurer om hjørnet og er sulten hele tiden med meget specifikke cravings. Et par typiske gengangere som cravings er altid popcorn og salat.

I dag sagde maven og en øm hals, at den ville have suppe. Derfor besluttede jeg at kaste mig ud i at lave en forfriskende ærtesuppe med mynte og kokos. Samlet pris på suppen er ca 14 kroner og den tager ingen tid at lave. Du skal bruge en håndblender, når du tilbereder suppen.

Ærtesuppen er glutenfri, laktosefri, vegansk og forholdsvis lav på kulhydrater. Dog, hvis du spiser efter LCHF har denne opskrift for mange kulhydrater og for lidt fedt.

Opskrift på forfriskende ærtesuppe med mynte

Tid: 10 minutter  Personer: 2     Pris: 14 kroner


Ingredienser: 

250 gram frosne ærter
1 liter kogt vand
2 buillonterninger (grøntsag)
1 mini dåse kokosmælk
2 forårsløg hakkede

Krydderier: 

2 fed hvidløg hakket
5 blade mynte eller en halv håndfuld tørret mynte
et drys chili
salt og peber
et skvæt citron- eller limejuice


Sådan gør du:

Start med at koge en liter vand. Når vandet har kogt hælder du det over i et målebæger, der kan holde en liter og tilsætter to terninger med buillon.
Hak forårsløg og hvidløg. Sæt en gryde over med lidt olie. Jeg kan godt lide at bruge kokosolie, men du kan bruge, hvad du har.
Sauter løgene og tilsæt herefter ærterne. Rør rundt. Tilsæt buillonvandet. Start med en halv liter. Du skal ikke bruge alt vandet men regn med at ende med at bruge ca 750 ml. Arbejd dig op, efterhånden som du smager suppen til. Tilsæt salt, peber og kokosmælken. Bring suppen i kog. Blend suppen. Jeg kan godt lide at der er klumper i min suppe - men det bestemmer du selv.
Tilsæt mynte (hvis du har hele blade skal du hakke dem fint), limejuice og chili.
Smag til og server.

Jeg spiste suppen med salat. Faktisk blev jeg så vild med suppen, at jeg også brugte den som dressing ovenpå salaten. Men du kan også spise suppen med brød.

Velbekommen.

0 comments